söndag 23 maj 2010

Nyckelpigor inomhus

Vid ett flertal tillfällen har vi hittat nyckelpigor inne i badrummet.
De är ju rätt så söta så vi har inte upplevt det som jobbigt.
Snarare irriterande.
"Men va fan! En nyckelpiga till."


(Vuxna nyckelpigor övervintrar gärna inomhus. Ibland ensamma, ibland tillsammans.
Visste ni att det finns 65 nyckelpigearter i Sverige?
Och visste ni att antalet prickar inte alls har med deras ålder att göra?)
.
.
Jag funderar, inte för att jag är speciellt vidskeplig av mig, men jag vill ändå inbilla mig att det kanske skulle betyda något, att vårt hus invaderas av fler nyckelpigor än exempelvis spindlar.
Så en dag på jobbet kommer jag över den här informationen:
"Någon tänker på dig med kärlek. Mi gåva till dig är att känna dig älskad. På vingar kommer jag till dig för att överlämna ett bud om kärlek. Du är innerligt älskad för den du är." "Nyckelpigor agerar ofta som budbärare för någon annan
men kan också komma med en hälsning från dig till dig själv."
(Ur Solögas bok)
Ja det här vill jag mer än gärna tro på, såklart!
.
.
"De platser där Harlekinnyckelpigan idag förekommer vilt, betraktar man den allt mer som en skadeinsekt. En anledning är att den på hösten, i stora svärmar, söker sig in i bostadshus. Värst drabbade tycks de vara som bor i hus med en ljus fasad och med ett öppet fält framför."
(Wikipedia)
Skrämmande!
Vårt hus är ju ljust gult och vi bor framför en äng...
Undra om våra gäster kommer att försvinna nu när vi målar om huset i grått?
.
.
Ja har aldrig kännt mig så märkvärdig som jag gör nu.
Speciellt med tanke på att jag hittade en gul nyckelpiga på handfatet så sent som igår.
.
.
Jag ska be Dalle hålla utkik efter nyckelpigebon när han byter panelen på husväggen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar