fredag 1 oktober 2010

Efter graviditeten

Jag fick hör av min fina vän C att det tar fyra år för kroppen att återställa sig efter en graviditet.

Fyra långa år.

Och jag som födde två barn på två år.

Betyder det att det tar åtta år för min kropp att återställa sig då?

Eftersom jag blev gravid, för andra gången, redan ett år efter min första förlossning så kan ju min kropp omöjligen ha hunnit återhämta sig?

Och visst var det extra tungt och extra jobbigt och extra ont. Men det gick också extra lätt att föda på själva förlossningsdagen (och tack och lov för det).

Men vad är det egentligen som tar så lång tid på sig att återställas?

Man läker ju relativt fort i snippedippen och brösten blir snart ur-ammade, svullnaden och all vätska försvinner ju också inom sinom tid och efter ett år känner man ju sig som sig själv igen, kroppsligt. Är det höfterna och magen då som tar tid på sig?

Bristningarna försvinner ju aldrig. Det överflödiga skinnet som hänger över byxlinningen, försvinner det inom fyra år?

Är man nyfiken (kanske gravid) och vill veta vad som händer, kroppsligt, efter graviditeten så läs Katerina Janouchs råd HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar