onsdag 8 juni 2011

Ang. De gula löven:

Sebastian skriver:

"Men Johanna och du ska vara lärare!!
Det gröna i löven är klorofyll, tex när en gren dör, försvinner klorofyllet och bladen blir gula..... Visst blir dom gula när hösten kommer, men kan även orsakas av att trädet/grenen dör.....Grenar & träd dör inte enbart på hösten!!"

Svar:
"Vilken uppläxning av någon som inte är lärare (gillas). Ja! Jag är lärare. Klorofyll är just det jag kan bäst om (hmm). I vilket fall! Jag erkänner att det mycket väl kan vara så att de gula löven på marken kan vara från hösten 2010. Även jag tror (bara tror) att de skulle blivit bra mycket brunare i färgen vid det här laget, om de inte redan har förmultat. Sen är jag helt och hållet med på att löv på en död gren inte kan få ett uns av den näringen de behöver och därför dör de också och blir gula i "förtid".

MEN! Förklara då det här för mig:

Gula löv på en oskadad gren. Omgiven av andra, ännu mycket gröna lövkompisar.
Löven är ju lika gamla. Jag har ju själv sett dem slå ut mer eller mindre samtidigt. Så dessa gulingar kan ju inte lida av ålderdom. De hänger på en gren, som inte är av och skulle det vara så att grenen, må hända är liiite defekt så borde ju alla de andra löven också vara gula. Eller är dessa gula löv missfoster? De felande i länken? Eller är de mobbade av sina andra lövkompisar?

Eller?

Jag finner detta ytterst intressant.

Jag är dock inte så nervös över att hösten är kommen (även om det kan verka så). Däremot är jag glad. Blir björklöven gula fort så tyder väl detta på en torr och varm sommar (?). Det är min teori. Så absolut! De positiva tankarna frodas i mitt sinne, Anneli."




2 kommentarer:

  1. Mnja... Jo du förstår löv kan bli gula av flera anledningar.
    En av dom är tex. larver och grönsaksfly,(skadegörare) du ser dom oftast inte på dagen, då dom "arbetar" på natten, då det är lite svalare.
    Det kan även vara spinn, som gör att bladen gulnar, därav att ett blad kan vara friskt, och ett annat kan vara gult.
    Vad jag ville säga var bara att detta inte är ett tecken på höst.... än iallafall.

    Så... Gult löv på backen kan vara från dött träd!
    Gult löv kvar i trädet, kan vara näringsbrist/skadegörare/spinn....

    Njut nu av sommaren, så kommer allt hösten tids nog....

    SvaraRadera
  2. kanske det lilla gula lövet inte har fått så mycket sol som de andra löven. det kanske har skuggats för mycket av stora gröna löv....

    SvaraRadera