torsdag 9 juni 2011

Ännu mera gula löv

Sebastian skriver:

"Mnja... Jo du förstår löv kan bli gula av flera anledningar.
En av dom är tex. larver och grönsaksfly,(skadegörare) du ser dom oftast inte på dagen, då dom "arbetar" på natten, då det är lite svalare.
Det kan även vara spinn, som gör att bladen gulnar, därav att ett blad kan vara friskt, och ett annat kan vara gult.
Vad jag ville säga var bara att detta inte är ett tecken på höst.... än iallafall.

Så... Gult löv på backen kan vara från dött träd!
Gult löv kvar i trädet, kan vara näringsbrist/skadegörare/spinn...."

Svar:
"Åh vad jag älskar att Sebastian är sådan expert på larver, grönsaksfly, spinn, blad och gula löv. Det här är ju så kul! Var har du lärt dig allt detta? Minns du det från skolan? Googlar du? Eller har du bara såå gröna fingrar? Kan du inte berätta mer? Vad är spinn egentligen? Och hur vet man att man har sånna där grönsaksfly på sin björkar??"

1 kommentar:

  1. Självklart är jag en expert på området! Verkligen kul att du har sådant genuint intresse, jag ska försöka planera en kväll då jag kan komma upp med några PowerPoint och berätta mer för dig!!

    SvaraRadera