lördag 15 augusti 2009

Att sluta amma, rond 2

Nu har vi dragit igång: Sluta amma! Rond 2.
Den här gången i bakvänd ordning.
Jag har sovit första natten utan bebisKonrad.
Låg på en skön madrass i hans framtida barnrum och läste Alex Schulmans "Skynda att älska" långt in på sena natten.
Jag hör hur bebisKonrad drar igång där nere och skriker efter sin mammas tutte, hur Dalle försöker trösta.
Jag lägger mig på mage, borrar ner ena örat i kudden och sluter ögonen.
Klockan sex vaknar jag! Två och ett halvtåringen ligger och pratar i sin säng. Dagen gryr. Inom kort börjar bebisKonrad också ljuda där nerifrån.
Jag tassar ner i en iskall undervåning, vi har glömt att stänga köksfönstret i natt. Jag känner mig bakfull av trötthet, knackar på vår sovrumsdörr och får ett "Kom in" av Dalle.
En kvarts sammanhängande sömn, sen skrik, hela natten...
Dalle ber om att få ligga kvar och jag låter honom.

1 kommentar: