fredag 19 mars 2010

Biblioteket

Ett sista stopp ska vi göra innan vi åker hem.

Vi ska till biblioteket och låna böcker åt treåringen.

Jag håller barnens humör på topp i bilen med hjälp av lite choklad.

När den är uppäten somnar treåringen.

Det var väl då satan också! Ska vi åka till biblioteket ändå då??

Jo men det ska vi! Jag har ju lovat.

Jag parkerar och öppnar dörren till baksätena.

Med hjälp av en tvättlapp skrubbar jag rent treåringen från choklad. Han vaknar inte förrän jag börjar tvätta rent honom om munnen.

Ettåringen får också en välbehövlig skrubbning innan jag tar ut honom också ur bilen.

"Kom nu! Skynda, skynda!" säger jag och vill in och kissa både mig själv och treåringen.

När vi närmar oss ser jag att det ser ovanligt mörkt ut där inne.

På entrédörren ser jag en lapp.

"Nya öppettider!"

"MEN VA FAN! DET ÄR STÄNGT!!!" utbrister jag.

Fredagar stänger de klockan ett numera.

Jag vänder tvärt och börjar dra barnen efter mig.

Treåringen protesterar högljutt, men jag har tappat lusten till allt roligt.

"JAGKANINTEHJÄLPAATTDETHÄRÄRENJÄVLASKITKOMMUN. ATT DE INTE ENS KAN HA BIBLIOTEKET ÖPPET PÅ NORMALA TIDER" babblar jag på. "VIKANINTELÅNANÅGRABÖCKERIDAGFÖRBIBLIOTEKETÄRSTÄNGT. TYVÄRRMELKERMENVIFÅRÅKAHITNÅGONANNANDAG." "SÅHOPPAINIBILENIGEN!"

Jag motar in barnen i bilen igen. Ettåringen börjar skrika. Han vill ju inte sitta still igen.

Som plåster på våra sår åker vi och hälsar på Dalle på hans jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar