torsdag 15 december 2011

BARA EN ANLEDNING TILL VARFÖR MAN SKA ÄLSKA MARTINA HAAG

Igår läste jag den HÄR krönikan, skriven av Martina Haag.

Jag har kanske inte nämnt det förut, men jag älskar den här kvinnan. Jag har ju i och för sig aldrig träffat henne. MEN jag älskar det hon skriver.

  • För vems skull firar vi jul?

    Inte Jesus, inte tomtens, inte affärerna. Det är ju för barnens! För barnens skull, och den lilla kraft som jag har kvar att uppbringa, vart ska den gå? Ner i barnen såklart!

  • Gör inte överdrivet mycket mat

    Bara för att det är en bild i tidningen på en gris med äpple i munnen behöver du inte servera en sådan. Gör mat ni gillar och hitta på egna mattraditioner. Eller beställ en kasse på nätet.

  • Smeta ut julen över flera dagar

    Julaftonskvällen firar vi alltid tillsammans, bara vi i familjen. Sen förlänger man julmyset med att kanske dagen innan fira hos en släkting och på annandagen hos någon annan.

  • Köp begagnat

    Köp begagnade grejer i julklapp till släktingarna, roligare, mer oväntade presenter, billigare och mycket miljövänligare.

  • Planera lite

    Börja inte den 23:e december med inköpen. Och hatar du att trängas i affärer kan man hitta massa roliga grejer på nätet.

  • Hitta på egna traditioner

    Det behöver bara upprepas ett par gånger, så känns det som en rolig egen grej med vi-känsla. Tänk bara på Halloweenfirandet, alldeles nyss så fanns det ju inte i Sverige överhuvudtaget. Hitta på egna grejer som kan leva vidare i er familj.

  • Prisvärt pynt

    Julpynt måste inte köpas på dyra inredningsbutiker på Östermalm. I din farmors gamla avlagda jullåda kan det finnas jättemycket fina saker, och så känns det lite fint att hänga upp en ängel som kanske hängde hemma hos din farfarsfarsfar.

  • Välgörenhet

    Om jag absolut inte kommer på vad jag ska ge till någon i julklapp, kan man gå in på, till exempel, Läkare utan gränsers hemsida och ge vaccin till hundra barn i present. Det funkar som uppskattad julklapp till alla, utom kanske ungar under tolv års ålder.

  • Planera tillsammans

    Tro inte att din partner är tankeläsare. Prata igenom och planera julen tillsammans. Ha inte varsin plan.

  • Gör din egen grej

    Gör bara precis det som du vill göra själv. Det finns inga rätt eller fel. Hitta på din alldeles egna julfirning. Följ inga listor! Inte ens den här! Gör din alldeles egna jul!


Som jag skrev!

Jag älskar Martina Haag(s ord).

Se nu till att få en underbar jul!!!

1 kommentar:

  1. Jag gillar oxå Martina, följer hennes krönikor i springtidningen, Runners, hon o jag gör ungefär samma lopp, fast nu har hon presterat ett maraton i Venedig, där är min gräns nog nådd!Men hon skriver himla roligt,
    kramar springande mostern

    SvaraRadera